sociale dienst amsterdam

Buro directeur

V1aardingenlaan 15, 1062 HM Amsterdam

Samenwerkingsverband Werk, Welvaart en Weizijn

pa FNV-Randstad

t.a.v. Mustapha Laboui

Naritaweg 10

1043 BX Amsterdam

Uw kenmerk

Ons kenmerk

Behandeld door

Datum 22 januari 2002

Betreft: Open brief commissie Sociale Zaken

Geachte leden van het Samenwerkingsverband,

Hieronder vindt u de antwoorden op de door u gestelde vragen in uw open brief aan de commissie van Sociale Zaken van 21 december

Gesprekken bij intake duren te lang:

Het type gesprek dat met de klant aangegaan wordt, is van een zodanige diepgang dat hier voldoende tijd voor ingeruirnd moet worden. Het is waar dat consulenten het in het begin soms lastig vonden om met de pc-applicatie te werken. Inmiddels zijn deze aanloopstrubbelingen door ervaring en aanvullende scholing opgelost. Pas dan is het mogelijk de juiste vervolgstappen samen met de klant te bepalen.

Arbeidsongeschikte klanten worden onder druk gezet tydens de intake omdat ze niet de beschikking hebben over hun medische dossier.

Van alle klanten wordt voordat zii een uitnodiging voor de MBM krijgen het klantendossier (en dus ook het medische dossier) gescreend. Als tijdens deze screening biijkt dat de MBM voor de betreffende klant geen toegevoegde waarde heeft, wordt de klant niet uitgenodigd. ledere klant waarvan het langer dan 3 maanden geleden is dat er een medische keuring heeft plaatsgevonden krijgt een oproep voor de MBM. Daar wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn. Op de MBM is een volledig keuringsapparaat aanwezig. Mocht het nodig zijn dat de klant opnieuw gekeurd wordt, dan wordt de klant naar de aanwezige keuringsartsen verwezen.

50% van de klanten komt niet opdagen:

Jarenlange ervaringscijfers leren dat het opkornstpercentage bij de reguliere bedrijfsvoering van de SDA altijd rondorn de 50% ligt. Dat dit

opkornstpercentage voor de MBM ook die hoogte heeft genomen wekt dus geen verbazing. Zeer verheugend is het daarom te kunnen constateren dat het opkornstpercentage van 50% voor de MBM inmiddels een stijgende lijn vertoont.

Er zyn enkele klanten van 65 jaar en ouder uitgenodigd..

Er zijn inderdaad enkele klanten van 65 jaar en ouder op vrijwillige basis uitgenodigd voor de MBM. Inmiddels is dit opgelost en worden er geen klanten van 65 jaar en ouder meer uitgenodigd. Degenen die ten onrechte een uitnodiging hebben ontvangen en zijn gekomen hebben voor het geleden ongemak een attentie onwangen.

In de organisatorische opzet en het beleid wordt geen rekening gehouden met juridische verplichtingen die klanten zyn aangegaan: Deze vraag is erg breed: bij nadere specificering en toelichting zijn wij uiteraard bereid hier verder op in te pan.

KJanten worden onvoldoende gewezen op hun rechten en plichten:

Klanten worden zowel in de MBM folder als in de uitnodigingsbrief attent gemaakt op de relevante voorwaarden en bepalingen in het kader van de algemene bijstandswet. Ook tijdens de gesprekken wordt -zo nodig- op deze aspecten ingegaan. Tevens is de clidntenraad gefaciliteerd orn op de MBM aanwezig te zijn.

De begeleiding maakt eerder passief dan dat het activerend werkt.

Naar onze mening wordt de begeleiding van de klant zo goed mogelijk ingericht.

KJanten worden op de MBM afgescheept met tddelijke baantjes of met gesubsidieerd werk:

Uitgangspunt van de MBM is dat de client eerst regulier werk wordt aangeboden, als dit niet mogelijk is wordt gekeken naar gesubsidieerd werk. Op de banenmarkt staan werkgevers uit allerlei bedrijfstakken met diverse banen, zowel vast als tijdeiijk als gesubsidieerd. Een vaste baan heeft altijd prioriteit boven een fijdelijke of een gesubsidieerde baan. Voor sommige klanten is dit echter niet (direct) mogelijk. Zij krijgen een fijdelijke of een gesubsidieerde baan aangeboden wat een opstap kan betekenen naar een vaste baan.

Worden de resultaten van de MBM met betrekking tot de bemiddeling bekend gemaakt:

Regelmatig verschijnen er persberichten met de meest actuele cijfers.

Het is onredelijk dat bij niet verschynen de uitkering wordt opgeschort voordat er uitgezocht wordt wat de reden is van niet-verschijnen:

De klant krijgt eerst een reguliere uitnodiging en vervolgens een aangetekende uitnodiging bij niet-verschijnen en heeft dus twee keer de gelegenheid om een afspraak te verplaatsen. Op het moment dat een klant niks van zich heeft laten horen na 2 oproepen wordt de uitkering opgeschort. Het daaropvolgende huisbezoek vindt binnen 1 week plaats.

Klanten die dan niet thuis aangetroffen worden krijgen een brief en kunnen zich melden op het regiokantoor.

In de communicatiemiddelen w ordt alleen vermeld dat de MBM er is orn klanten aan het werk te helpen, de andere functies worden niet verrneld..

In de uitnodigingen staat duidelijk dat er op de MBM ook een heronderzoek naar de rechtmatigheid wordt gehouden. Het heronderzoek wordt pas bij het tweede bezoek gehouden, de klant wordt hier ook nog op voorbereid tijdens het eerste bezoek aan de MBM.

Klanten hebben s lapeloze nachten en angsten over de MBM omdat deze erop gericht is iedereen aan het werk te krijgen, gevolg schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Het gericht zijn op klanten aan het werk krijgen is juist, maar dit gaat in alle omstandigheden in samenspraak met de klant. Er wordt juist gekeken naar de mogelijkheden die klant we1 heeft, rekening houden met de persoonlijke omstandigheden waarin klant verkeerd.

Klanten tussen de 57,5 en 61 jaar worden opgeroepen orndat ze een passieve sollicitatieplicht hebben:

Volgens de wet (art. 113, 1 * lid onder bIc/d) hebben deze klanten inderdaad een passieve soll icitatieplicht. Dat houcit in dat ze passende banen die hen worden aangeboden niet mogen weigeren. Zij krijgen daarom een oproep voor de MBM.

Er is niet gecommuniceerd dat partners van bijstandsgerechtigden ook een sollicitatieplicht hebben:

Op 7 november is aan alle clienten van de sociale dienst een brief en folder gestuurd waarin ook is aangegeven dat partners indien arbeidsplichtig ook verplicht zijn te komen, (zie bijgevoegde brief) Bovenstaande antwoorden en toelichtingen geven u wellicht meer zicht op de door u aan de orde gestelde zaken. Tot slot, een kopie van deze brief wordt ook gestuurd aan de leden van de Commissie Sociale Zaken

Hoogachtend

Algemeen directeur Sociale Dienst Amsterdam

A.. Jansen