werklozen verplicht in militaire dienst

• henk

Een Amsterdammer:

Ik heb vrijdag een bevestiging gehad van Cees Hulsman, hoofd

beleid bij de Amsterdamse Social Dienst, dat werklozen nu

verplicht kunnen worden tot dienst nemen in het leger. Dat

zal onder andere gebeuren op de geplande mega-banenmarkt. Er

vindt bij de ingang een selectie plaats, en mensen worden

verplicht tot het onmiddelijk aanvaarden van werk, ook bij

het leger als de arbeidsconsulent dat bepaalt. Hulsman heeft

nadrukkelijk bevestigd dat mensen met een bijstandsuitkering

verplicht zijn tot militaire dienst, als dat hun aangeboden

wordt. Het valt ook onder ‘passend werk’ en moet aanvaard worden.

Voor zover ik weet is dit nieuw beleid, ik weet niet wanneer

het is ingegaan. Hulsman is ervan bewust dat ik dit verder

zal vertellen, en hij zou het niet zeggen als hij niet de

steun had van zijn bazen, met name wethouder van der Aa. Het

telefoonnummer van Hulsman is (020) 346 4961.

Ik het het ook nagevraagd bij de Landmacht zelf, bij hun

'banenwinkel' in de De Clercqstraat. De chef daar, Den

Heyer, zegt dat ze niets hebben aan mensen die zich onder

dwang aanmelden, en ze zullen daaraan niet meewerken.

Volgens hem zijn ze niet op zoek naar ongemotiveerde mensen.

Ik weet niet of ik dat moet geloven - het is niet zo lang

geleden dat het leger duizenden ongemotiveerde

dienstplichtingen inlijfde. Een verkapte herinvoering van de

dienstplicht is niet uit te sluiten.

Een bijkomende probleem is dat Marokaanse jongeren de

grootste doelgroep zijn. De langdurige werklozen zitten

voornamelijk in Amsterdam-West, de langdurig werkloze

jongeren zijn bijna allemaal allochtonen. Van de

leeftijdsgroep, die in aanmerking komen voor verplicht

aanmelden bij de Landmacht op de banenmarkt, zullen de

Marokkanen de grootste groep vormen. Onder de huidige

omstandigheden is dat vragen om moeilijkheden.

• Mark

Henk,

ik weet het niet hoor. gemotiveerd of niet? Heb daar 8 jaar (dienstplicht incluis) gewerkt, en met erg veel plezier en gemotiveerd, ondanks de manier hoe ik daar uit ben gegaan/gebonjoured :-)

Maar het probleem is dat zodra je ongemotiveerde, en in dit geval dus gedwongen, opneemt binnen het defensie apparaat dat alleen maar tot problemen kan gaan leiden. Wat bijvoorbeeld als zei ( die gedwongen onder de wapenen moeten) uitgezonden moeten worden naar verre oorden in het kader van “vredesmissies” of Nato verband?

Krijg je de hele 2e kamer over je heen over hun eigen uitgewerkte plannen voor het sturen van mensen zonder werk naar defensie. Politici kennende werken ze op die manier. Eerst plannen maken en realiseren, maar later pas realiseren wat de concequenties kunnen zijn.

Ik zie eerder een oplossing in het invoeren van een “sociale dienstplicht”, iets dat de maatschappij meer ten goede komt. Ik denk dat daar veel meer animo voor is dan een baan als ongemotiveerd militair. Maar goed, dit is enkel mijn persoonlijke mening.

Ongemotiveerd personeel kan leiden tot incidenten, meer ongelukken door onachtzaamheid ed. En als dat openbaar word dan zijn de poppen aan het dansen omdat mensen die gedwongen het leger inmoeten worden blootgesteld aan “hogere veiligheids risico's”.

Dit is wat ik ervan denk omdat als ik een vergelijk ga opmaken van mijn dienstplicht en later mijn tijd als BBT'er ( beroeps bepaalde tijd), er in mijn dienstplicht veel meer ongelukken voorkwamen dan in al mijn 7 jaren als BBT'er.

Daarom, al die redenen die ik hiervoor opnoemde, denk ik dat het invoeren van een sociale dienstplicht ( uiteraard betaald naar normale standaards) beter is.

Geen melkert banen, maar echt volwaardige banen met een volwaardig salaris dat in ieder geval hoger is als een WW, WAO uitkering of bijstand dan ook.

Tot zover.

Mark

• Cin

Het is oorlog in Afganistan en de dienstplicht komt terug (al dan niet gedeeltelijk).

Tja hadden we kunnen verwachten,…..

Gr Cin

• Olga

grrrrrrrrrr wat denken ze wel niet. mensen de oorlog indwingen. oorlog moet stopgezet worden en niet doorgezet.het is niet goed om “problemen” op te lossen door middel van oorlog. wat zijn sommige (veel misschien)mensen toch ongelooflijk DOM zeg.

• Hans

Dan zie je toch af van het recht op een uitkering, Henk. Dan kunnen ze niks meer willen.

• Hans

Toch wordt Pronk nu teruggefloten door de VVD-ministers omdat hij zich tegen de bombardementen in Afghanistan had uitgesproken. En die engerds daar aan de overkant van de oceaan (die kan niet breed genoeg zijn) denken op “wetenschappelijk” niveau na ovr de herinvoering van martelen met het oog op de bestrijding van terrorisme.