Ondanks dat een mens maar 2 handen en 2 benen heeft moet ?ie nog werken ook. En dat niet alleen, hij moet zich helemaal in het zweet werken, met die 10 vingers anders is het geen echt werk. Je moet zo min mogelijk van de gemeenschap profiteren, lees: parasiteren. Het staat in 2 Tessalonicenzen 3:10. Die bladzijde heb ik er maar uitgescheurd, de bijbel is al dik genoeg. Ik had er zulke schuldgevoelens van.

Maar ja, waar staat het ook weer: Spreuken of Psalmen, God heeft ons geschapen uiteraard om zijn wil te doen maar ook om behagen te scheppen in het werk wat ?ie doet. Dat is dus het uiteindelijke doel geweest van de schepper. Om ieder het werk te laten verrichten waarvoor hij het meest geschikt is. En in Filemon wordt beschreven hoe het evangelie de haat tussen sociale klassen weg kan nemen. Filemon en de slaaf Onesimus zijn opeens broeders. Een prachtig verhaal.

Waar zijn dan al die strenge Christenen met hun mond vol over hun naaste die het zo moeilijk heeft? Waarom bivakkeren ze niet massaal op het Binnenhof? Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt tussen Jezus en Che Guevara. Maar et grote verschil met verzetsstrijders is dat Jezus zich vooral met kleine dingen bezig hield. Hij was geen revolutionair, in elk geval niet in onze betekenis. Prima, Christenen: waarom gaan jullie niet eens mee met werklozen, als ze opgeroepen worden door de soos? Kun je eens zien hoe je naaste wordt behandeld. Ik krijg over mijn werkloosheid vaak reacties in de trant van dat ik maar eerst mijn hand in eigen boezem moet steken, met name van klein rechts. Die samaritaan vroeg ook niet eerst aan die vent die op de weg lag hoe het zover gekomen was en of ?ie niet eerst z?n and in eigen boezem moest steken. Nee, die samaritaan deed precies wat jezus ons leerde: hij hielp de man, op dat moment z?n naaste. Ook de samaritaan zelf was een naaste, een goeie naaste in dit geval.

Bont en blauw erger ik me aan klein rechts die sufdemonstreren tegen abortus, maar over werklozen hoor je ze niet. En hoeveel cristenen weten wat een fase 4 bij het arbeidsbureau is? Niet veel. Ook tijdens mijn speurtocht naar het wisconsinmodel kwam ik allerlei anti-abortusgroepen tegen. Ik mailde ze of ze weleens van het Wisconsinmodel hadden gehoord, waarbij werklozen aan commerciele bemiddelaars worden overgeleverd. Niet dus. Sorry, maar voor mij zijn dat geen christenen. Het is prima als je hulpbehoevende naaste dood op de weg ligt, want adn kun je er niet omheen. Maar zolang deze verstopt zit in de arcieven van het arbeidsbureau is ?ie lekker onzichtbaar.

Is dat niet het grootste probleem van de naaste, dat ?ie onzichtbaar wordt gemaakt? In Roemenie werden dissidenten eenvoudig uit het bevolkingsregister gescrapt onder Ceaucescu. Ze bestonden gewoon niet meer. Wat doet de kerk om ons te helpen? Onlangs hoorde ik dat Bisschop Punt van Bisdom haarlem het arbeidspastoraat van Disk op wil doeken. Ze preken liever over condooms en aids in afrika, wat lekker ver weg is en in zekere zin ook onzichtbaar dan dat ze zich hier over de werklozen buigen. Blijkbaar kunnen ze niet helemaal vat krijgen op het werklozenprobleem. Misschien denken ze ook wel: we heffen de boel op, dan bestaan ze niet meer.