Zelfbeklag

• P.Kools

Wat een zelfbeklag hier: “Ik heb geen werk want het werk dat ik kan krijgen verdient te weinig om een mooi huis van te kopen, en het werk dat lekker verdient vraagt om opleiding/ervaring en dat heb ik niet…”.

Maak dan ervaring of opleiding! Ga aan de slag. Ga gewoon eens flink werken of studeren. Je wordt nu misschien boos om mijn ongenuancheerde aanval, maar weet dat ik gelijk hebt: je wilt eigenlijk niks doen, en veel verdienen. Maar je moet gewoon ergens beginnen. Verdien je (in het begin) weinig? -werk dan iets meer. Of neem genoegen met wat je hebt, daar is natuurlijk ook niets mis mee. Jullie willen direct goed geld verdienen voor zo min mogelijk werk. Kinderachtig hoor. Ik ben geen VVD-er ofzo, maar het is wel heel kortzichtig om te denken/verwachten dat je direct een goede start (financieel) maakt. Daar gaat een investering (werken en/of studeren) aan vooraf!

Verder: waarom moet je perse in een groot huis in een goede buurt wonen? Dat is geen grondrecht ofzo! Wees daarom tevreden met wat je hebt. Bekijk het bijvoorbeeld eens uit een wat mondialer perspectief: je leeft in grote rijkdom!

Ik walg een beetje van jullie. Jullie zijn (voor zover ik weet!) niet ziek. Ik wil graag verhoging van uitkering voor mensen die lichamelijk of geestelijk niet kunnen werken, maar voor kieskeurigen als jullie pleit ik graag voor verlaging, misschien zien jullie dan ineens wel redenen om te werken.

Probeer een positieve houding te ontwikkelen, veel succes met het zoeken naar een leuke baan!

Patrick

• Hans

Ik ken ook mensen, die wel een gedegen opleiding en ervaring hebben, en toch genboegen moeten nemen met een of ander simpel baantje. Als je in de jaren 80 van de docenten te horen krijgt, dat je tot de hoogste drie procent behoort, wil je daarnaar ook betaald worden. En een eigen huis is een basisbehoefte voor iedereen: je gooit het geld niet weg aan huur en je kunt het naar eigen smaak verbouwen.

“Maak dan ervaring of opleiding! ”

Jaja, maar werkgevers willen ervaren mensen, dus het is een beetje een vicueuze cirkel. Dat je dat niet doorhebt.

“maar het is wel heel kortzichtig om te denken/verwachten dat je direct een goede start (financieel) maakt”

Dan lees jij niet je rechtse lijfblad, Elsevier. In de bijlage “Inkomens” stond een meid, die verdient gewoon het dubbele! Daar word ik gek van! En dan ook nog netto!

“Verder: waarom moet je perse in een groot huis in een goede buurt wonen?”

Grote huizen komen niet veel voor in Nederland, maar ik wil bijvoorbeeld een bibliotheek in mijn huis, waar je met je bezoek rustig een sigaartje kunt roken. Ik wil een waskamer, zodat de was niet altijd in de slaapkamer staat. En het lijkt me toch logisch, dat je niet in een of andere gare achterstandswijk wil wonen, waar je blij mag zijn, dat je auto er nog staat 's morgens en waar de verzekering je extra laat betalen, omdat je in een risicovolle omgeving woont.

Zijn dit dan allemaal wensen, die jij niet ook hebt?

• Carla

Beste patrick,

Ben blij dat jij het zo goed getroffen hebt.

Ik hoef ook geen groot huis, maar wil wel graag in mijn huis blijven wonen

waar ik nu in woon.

Jij bent vast nog jong, kunt vast elke baan krijgen die jij wilt tegen elk loon,

want als je net komt kijken heb je ook niet zo'n bere salaris, maar als je 35 jaar

gewerkt hebt heb je een leuk salaris opgebouwd, (daar heb je je best voor gedaan)

en als je dan op straat komt te staan omdat het bedrijf waar jij werkt niet

meer voort kan bestaan en je zoekt dan weer iets anders, dan begint de rottigheid

pas goed hoor als je 52 jaar bent. Dan kun je inderdaad zo weer aan het werk voor een lullig loontje wat een jong iemand verdient en dat heeft niets met opleiding te maken, je begint gewoon weer onderaan en mag jezelf weer opnieuw bewijzen.

Wordt gedwongen om te solliciteren, welk bedrijf neemt nu nog iemand van 52 jaar in dienst????? je krijgt gewoon een briefje met de mededeling dat ze al voorzien zijn.

Nou Patrick denk daar maar eens over na en oordeel niet zo snel, want daar wordt ik nou een beetje moe van, van al die gastjes die het allemaal zo goed weten.

Als jij een leuke baan met een passend salaris voor mijn man weet moet jij het mij maar laten weten hoor. Dan is mijn man de eerste die klaar staat om te werken.

groetjes Carla

• P.Kools

Het is inderdaad zeer vervelend na 35 jaar hard werken ontslagen te worden. Als ik het goed begrijp wil u man graag werken. Mijn ´post´was dan ook meer gericht op eerdere ´posts´ van figuren die niet WILLEN werken (tegen een laag salaris). Dat is natuurlijk een groot verschil.

Hopelijk vindt u man snel werk. Misschien in een functie waar leeftijd er niet zo toe doet(bij een koeriersdienst, bewaking of in de verkoop) of juist een voordeel is (begeleiding van jonge werknemers). Probeer het eens via een uitzendbureau. Vaak hebben ze leuke functies, wellicht ook voor uw man. Succes!

• karel

ik beklaag mezelf niet maar toen ik 25 jaar geleden uit de wao kwam kon ik nog steeds niet werken uiteindelijk heb ik een bijstandsuitkering gekregen en toen ik gekeurd werd, werd ik weer afgekeurd dus ik mag niet werken, en ik kan het ook niet zowel geestelijk en lichaamlijk zit ik goed in de knoop, maar vanuit de bijstand kan je niet in de wao terecht komen, wat weer inhoud dat ik de rest van mijn leven van de bijstand moet zien rond te komen samenwonen kan ook niet want dan moet mijn partner mij gaan onderhouden. ik ben een vent van bijna 50 jaar oud en ik ben nog niemand tegen gekomen die op mij in deze rot situtie zit te wachten. ik ga dan ook hoogst zelden de deur nog uit alleen voor de meest noodzakelijke dingen, trouwens ik kan ook meestal nergens naar toe daar hebben mensen zoals ik echt geen geld voor na bijna 25 jaar bijstand .