Als je bij een arbeidsbureau gaat werken, heb je een brede interesse in de maatschappij in het algemeen en een diepe interesse in de maatschappij in het bijzonder. (Zo stel ik me tenminste een personeelsadvertentie van het arbeidsbureau voor.) Ik zit in de pensioenwereld, en zal elk artikel in de krant of Elsevier, dat gaat over mijn vakgebied, lezen.
Als ik bij een arbeidsbureau werkte, dan las ik in een artikel, dat veel HBO'ers eerst een baan op MBO-niveau geaccepteerd hadden om “erin te rollen”. De starre mening van de medewerker, dat HBO'ers alleen op HBO-functies terecht kunnen komen, had hij kunnen bijstellen, als hij bereid is na zijn werk iets extra's te doen, zoals het lezen van een artikel op zijn vakgebied. Dan had hij geweten, dat het niet zo gek is, wat zijn cliënt voorstelde, nl. hem te laten solliciteren op die MBO-functie.
Ook ontging hem, dat werk in alle gevallen voorgaat op een uitkering, hetgeen het overheidsbeleid is. Ook dat staat in tijdschriften, die hij gewoon kan lenen op zijn werk. Iemand in zijn uitkering laten zitten, die bereid is te werken, dat is profiteren! Profiteren van het feit, dat jij tussen de vacature en de sollicitant inzit.
Verder halen heel weinig mensen hun pensioen in hun eerste baan, dus iedere schoolverlater, die via het arbeidsbureau binnenstroomt, zal die baan snel weer verlaten. 80% van werkend Nederland kijkt uit naar een andere baan, maar alleen op het arbeidsbureau gaan ze er nog vanuit, dat iemand zijn veertig dienstjaartjes bij één baas draait.
Ook heb ik het destijds, die man willen uitleggen, dat het niet zo gek is om op een MBO-functie te beginnen. Maar daar luisterde hij niet naar. Voor zulk gedrag heb ik geen respect. Hij zou misschien een prima kolensjouwer zijn, maar voor zo'n functie mist hij de sociale vaardigheden, kan hij gestudeerd hebben, wat hij wil.