Er staat ruimte onderaan op het maandformulier, waarbij je alle dingen, van welke je denkt dat ze het recht op uitkering of de hoogte daarvan beïnvloeden moet aangeven. Inkomsten in natura horen daar ook bij. Iedereen gaat wel eens op bezoek en eet daar dan, maar jij doet het regelmatig en dan is het wat anders. Als de werkgever mij iedere dag boven een bepaald minimum aan warme maaltijden geeft of lunches, moet ik dat ook als loon opgeven.
Ik vraag me af wat een uitkeringsgerechtigde met effecten en met meer dan Æ’ 10.000 aan spaargeld moet. Ik vind vermogensopbouw een voorrecht voor iemand die werkt. Een uitkering moet voldoende zijn om van te leven en meer niet. Dat is toch oneerlijk ten opzichte van mensen, die werken, en geen effecten kunnen aanschaffen.
Psychisch ziek? Daar geloof ik niet zou gauw in en ik weet echt wel wat het is, maar ik heb wel aan mijn herstel gewerkt. Als je nou blind was of zwaar spastisch, dan kon ik het me voorstellen, maar zelfs die mensen werken, Rob. Er zijn echt wel meer mensen geen meeloper dan alleen jij. Daar is niks mis mee, zolang je je daardoor maar niet beter gaat voelen. Ik ben vegetariër, geheelonthouder, niet-roker, ik heb geen auto en geen eigen huis, maar toch word ik volledig geaccepteerd. Als ze eens lastig doen reageer ik met een grap terug. Ze moeten niet aan je zien, dat je er niet tegen kunt, want wat dat aangaat zijn mensen net honden. Als ze je angst of onzekerheid ruiken, happen ze toe. Als je flink terugblaft niet. (Hetgeen ook bij honden helpt, want ik heb eens een hond weggejaagd door hem helemaal verrot te schelden. Met de staart tussen zijn benen droop hij af.)
Wat in ieder geval zinloos is om je helemaal op je ouders te richten door elke dag bij ze te gaan eten. Zo blijf je zielig, Rob. En dat wil je toch niet? Je wilt toch ook een leuke vriendin? Werk aan die mindere eigenschappen en zie dat je ergens onder de pannen komt, want zo had je je leven toch niet voorgesteld als kind.
Goed dat je weer aan het solliciteren bent. Ik wens je veel succes voor de toekomst