Bijstand en Koopsubsidie

• remco

CASUS:

Persoon X zit vijftien jaar in Bijstand en huurt huis met huursubsidie.

Per 1 januari 2001 is de nieuwe koopsubsidie-wet van kracht geworden. De woningbouwvereniging biedt het huurhuis te koop aan X. De huursubsidie wordt vervangen door koopsubsidie en X wordt eigenaar.

De marktwaarde van het huis is hoger dan de prijs die X heeft betaald, want de woningbouwvereniging verkocht het huis met 30% korting.

X was gewend kwijtschelding te krijgen voor gemeentelijke belastingen en Waterschap. Deze situatie verandert: er is een theoretisch vermogen waardoor kwijtschelding niet mogelijk is. Naarmate het huis wordt afgelost wordt de Bijstand lager! X kan de rekeningen niet langer betalen en wordt gedwongen het huis te verkopen. De winst die hiermee wordt gemaakt moet voor een deel worden terug betaald aan de woningbouwvereniging die dit in het verkoopcontract had bedongen.

X eindigt op straat en is slachtoffer van de koopsubsidieval.

Is deze redenering juist? Zo nee waarom?

• Tommie

Zorg maar dat je niet van de bijstand hoeft te leven!! Het is zowieso te makkelijk in dit kloteland om een bijstandsuitkering te krijgen! En daarvoor moeten de werkende mensen zich scheel betalen aan allerlei belastingen, en moeten de mensen die echt niet meer kunnen werken lijden door die lapschwanzen die te beroerd zijn om de ene poot voor de andere te zetten, m.a.w. niet WILLEN werken!

• caro

je hebt gelijk Tommie, ik weet dat er veel mensen zijn die niet in het Arbeidsproces “passen”, of hoe je dat ook zegt. Maar ik ken er geeneen. En ik ken er veel. Zo ook veel WAO-ers die nooit thuis zijn want ze zijn full-time werken (zwart), er is er geeneen die dat extra centje op wil geven. En hiermee bedoel ik niet iedereen maar wel iedereen die ik toevallig ken.

groetjes Caro

• Peter

Niet als hij de voorwaarden goed had gelezen en een financiële planning had gemaakt.