WW en bijverdienen?

  • reintje

    Hallo allemaal,

    Vanaf 1 maart ga ik de ww in. Mijn contract wordt dan niet verlengd helaas.

    Ik weet dat ik dan 70% van mijn loon uitgekeerd krijg. Maar nu heb ik gehoord dat je tot 30% mag bijverdienen, zonder dat dat wordt ingehouden op je uitkering. Dus dat je in totaal op je loon van 100% zit.

    Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in elkaar steekt? Ik kan er nl. weinig over vinden op het internet. Zelfs niet op de site van het UWV en CWI…..

    Groetjes Reintje

  • sandra

    Reintje

    Het gaat om je uren.

    Als je 40 uur p.w. hiervoor hebt gewerkt je wordt werkeloos en je vindt een baan voor 20 uur pw. dan worden die 20 uur pw. betaald door de ww. Je moet wel blijven solliciteren voor die 20 uur Je mag niet bijverdienen bij de ww tot 100% dat klopt niet.

    Verder is het zo als je 20 uur pw werkt en je wordt na een half jaar weer werkeloos,dan is die werkeloosheid uitkering gebasseerd op 20 pw uur en niet op 40 pw uur. Ben je binnen een half jaar weer werkeloos,dan kun je je uitkering laten herleven en krjig je de maanden die je nog tegoed had van die baan van 40 uur weer op de basis van je 40 urige baan.

    Dus hou daar rekening mee.

  • Samba

    Een verhaal uit de praktijk: ik werd per 1 januari werkloos vanuit een baan van 32 uur/week. Ik vond vrijwel direct een nieuwe baan, echter voor 20 uur/week met de mogelijkheid om medio dit jaar uit te gaan breiden naar 24 uur of meer.

    Wat schetst mijn verbazing dat mijn salaris gekort wordt op mijn WW uitkering; ik was in de veronderstelling dat ik voor die 20 uur uit de WW zou gaan (en natuurlijk sollicitatieplichtig zou zijn). Maw: als ik niet zou gaan werken zou ik elke maand net zoveel op mijn rekening gestort krijgen als nu met baan.

    Ik moet er niet aan denken om de hele dag thuis te zitten maar het stimuleert mensen niet om te solliciteren.

    Nog leuker: in de periode dat ik in onderhandeling was over deze baan (ik wist dat ik aangenomen was maar het aantal uren was nog niet bekend) heb ik niet gesolliciteerd. Heb ik uitgelegd aan het CWI en het UWV. Wat denk je: als boete word ik de komende 16 weken 20% gekort op mijn WW.

    Het zal wel niet volgens de regels zijn wat ik heb gedaan maar het is toch zuur. sandra schreef:

    >

    > Reintje

    >

    > Het gaat om je uren.

    > Als je 40 uur p.w. hiervoor hebt gewerkt je wordt werkeloos

    > en je vindt een baan voor 20 uur pw. dan worden die 20 uur

    > pw. betaald door de ww. Je moet wel blijven solliciteren voor

    > die 20 uur Je mag niet bijverdienen bij de ww tot 100% dat

    > klopt niet.

    >

    > Verder is het zo als je 20 uur pw werkt en je wordt na een

    > half jaar weer werkeloos,dan is die werkeloosheid uitkering

    > gebasseerd op 20 pw uur en niet op 40 pw uur. Ben je binnen

    > een half jaar weer werkeloos,dan kun je je uitkering laten

    > herleven en krjig je de maanden die je nog tegoed had van die

    > baan van 40 uur weer op de basis van je 40 urige baan.

    >

    > Dus hou daar rekening mee.

  • Marcel Verhoog

    Hallo,

    van een kennis hoorde ik dat het mogelijk is om naast je WW uitkering bij te werken tot 100% van je laatst verdiende loon. Je moet dan wel blijven solliciteren. Dit leek mij een sterk verhaal. Toch zou ik, wanneer het wel waar mocht blijken graag een aantal uren willen werken om hiermee mijn inkomen terug te brengen op het niveau van voor mijn ontslag. Hiermee zit ik dan tevens weer in het arbeidsproces en dat mis ik erg.

    Mag je bijverdienen als je WW hebt en tot hoeveel?

    Met vriendelijke groet,

    Marcel Verhoog