als de ww stopt wat dan?

  • jenny

    na bijna 3 jaar en 1000 sollicitatiebrieven nog steeds geen werk. Dat betekent dat de ww binnenkort gaat stoppen. Maar wat dan? Ik hoor van mensen dat je dan je huis moet “opeten”. Wat bedoelt men daarmee? Moet je je huis verkopen en in een huurwoning gaan leven en dan de overwaarde eerst opmaken? Of hoe werkt dat?

  • --crewel---

    wtf? 3 jr al aan et solliciteren? Ben nu half jaar bezig en ben 't al beu! Wil niet… Maar eh 3 jr w8en wordt me te veel…

  • Laura

    Hoi,

    Wat is je leeftijd en welke branche ?

  • Wim V

    Jenny,

    Na de ww beland je in de bijstand en in de bijstand gelden andere regels als in de ww.Je schrijft niet of je kostwinner bent of dat je ook een partner hebt die een inkomen uit arbeid heeft,dit heeft allemaal te maken met de nieuwe situatie die gaat ontstaan.In de bijstand mag je een bepaald eigen vermogen bezitten dit is voor een alleenstaaande minder als voor een gezin en je eigen huis word als eigen vermogen gezien.

    Eigen vermogen Documentindex

    Niet al het spaargeld behoeft te worden aangesproken, voordat men voor bijstand in aanmerking komt. Het vrij te laten vermogen is:

    voor gezinnen

    €

    10.210,00

    voor alleenstaanden

    €

    5.105,00

    Voor mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en een eigen huis bewonen, geldt een extra vrijlating van maximaal € 43.100,=

    Dit is allemaal te vinden op de site van ministerie van sociale zaken.

    Maar als ik jou was zou ik bij de gemeente of het cwi langs gaan want die weten precies hoe het in elkaar zit maar wees er wel op tijd bij want ambtelijke molens draaien langzaam.

    Ik zit zelf na 26 jaar gewerkt te hebben namelijk al 2 jaar thuis en zie mijzelf ook nog niet aan het werk komen, dus de bijstand komt voor mij volgend jaar oktober ook in zicht.Ik weet niet of jij in de tussentijd gewerkt hebt als uitzendkracht,maar als dit het geval is is er een regel dat als je een volledige week heb gewerkt en geen ww uitkering hebt gehad dat je ww automatisch een week opschuift(in mijn geval 26 weken, anders was ik in mei aan de beurt).

    Hoop dat je hier wat mee kan en sterkte in de strijd.

    Wim V.

  • jenny

    bedankt voor je reactie wim. Er zitten dus meer mensen in hetzelfde schuitje. Ik maak me dan ook veel zorgen om de toekomst. Het gaat dus om mijn man die na 30 jaar op straat kwam te staan. Leeftijd en zijn destijds hoge functie werken hem nu tegen om een baan te vinden. Maar voor de financiën steekt hij zijn kop in het zand. Vandaar dat ik nu meer duidelijkheid probeer te krijgen.En daarin bots ik dus steeds tegen de regels van het huis op. Ik snap gewoon niet goed hoe het werkt. Je noemt het bedrag van 43.100 euro. Is dat dan het hypotheek bedrag wat je mag hebben? Of de meerwaarde van je huis? Zelf zou ik denken we verkopen de tent en gaan kleiner wonen maar zonder inkomen zal dat ook wel niet mogelijk zijn. Al met al is het nog een balkenbrij voor mij.Zelf werk ik niet. Heb ik ook nooit gedaan. En we hebben 3 opgroeiende schoolgaande kinderen.

  • Wim V

    Jenny,

    Hier heb je dus weer een voorbeeld van valse schaamte van je man, want hij heeft niet om deze situatie gevraagd.Maar ik weet precies wat hij voelt want dit is die generatie die altijd van huis uit te horen kreeg dat je moet werken voor je geld.

    Maar geloof me er bestaat meer als alleen werken, daar ben ik na 26 jaar hard gewerken wel achter gekomen.Maar één ding heb ik gelukkig niet en dat is een koopwoning dus die angst van je huis opeten heb ik niet ik woon al 22 jaar in dezelfde huurwoning en dat bevalt nog steeds prima.En laat je man niet de moed verliezen want hij vindt echt wel weer wat , denk maar zo alle goede dingen komen langzaam.Mijn vrouw heeft ook maar een klein baantje en werk maar 8 uur in de week en ook wij moeten het doen van een relatief laag inkomen(€1300,00 netto met gezin en 2 kinderen) in de maand zonder huursubsidie want daar hebben we geen recht op middels de lage huur(€343,00) en we redden het ook met 2 schoolgaande kinderen.Je moet je prioriteiten LEREN stellen.

    Sterkte,

    Groeten Wim V.

  • Roel Haustein

    Hoi,

    ja balen is dat dat je ww stopt, was voor een uitkering bij de sociale Dienst maar daar verwachten ze ontzettend veel van je max. 5 sollicitaties per week, ingeschreven staan bij alle uitzendbureaus in je plaats allemaal bewijssen van meenemen nou nou het wordt steeds gekker hier.

    groetjes Roel

  • jenny

    Bedankt Wim voor je opbeurende woorden. Jij ook heel veel sterkte en succes.

    Roel sorry hoor maar ik neem aan dat je aan het werk wilt dan zijn die eisen toch niet zo gek? Mijn man zit gemiddeld 5 tot 6 uur per dag achter de computer en stuurt meerdere brieven per dag uit om maar aan de slag te kunnen. Maar ook jij succes.

  • John

    Dag Jenny, eerst even reageren op jouw vraag van die 43.100.

    De € 43.100 ( volgens mij was het € 42.000 ) wordt vrijgesteld van de overwaarde.

    Dus stel je hebt een hypotheek van € 150.000 en na taxatie blijkt je huis € 200.000 waard te zijn, dan is de overwaarde € 50.000 minus de vrijlating van € 43.100 =

    € 1900.00. Dit bedrag zou je dan in een lening vorm moeten nemen bij de socialedienst, en dit moet je eerst opgebruiken voordat de bijstand gaat uitbetalen.

    Hebben jullie beide wel eens gedacht aan een stukje hulp/begeleiding van het UWV in de vorm van reïntegratie??

    John

  • jenny

    Bedankt John voor je duidelijke antwoord. En ja, mijn man heeft “hulp”van een reïntegratiebureau. Helaas kunnen zij hem tot op heden ook niet helpen. Wat hij doet aan solliciteren doet hij goed en er zijn in zijn vakgebied gewoon weinig vacatures. En als hij solliciteert op een lagere functie wordt hij afgewezen omdat men denkt dat hij zich wel zal gaan vervelen. En sta je zo weer buiten de deur.