Penitentiair Inrichtingswerker

  • vb

    Penitentiair Inrichtingswerker (piw-er)

    Geen dag is hetzelfde als je in een gevangenis werkt. Je weet op het ene moment nooit wat er op het andere moment zal gebeuren. Eenmaal binnen de muren blijkt er een maatschappij op zich te bestaan, een wereld in een wereld. Met tal van onverwachte kanten. Je komt er elke dag weer andere mensen tegen, je werkt in een team met collega?s, je maakt van alles mee. Dat kan niet van elke baan worden gezegd…

    Het werk

    Vroeger heette iemand cipier of gevangenisbewaarder. Tegenwoordig zeggen we penitentiair inrichtingswerker, ofwel piw-er. Werken in een gevangenis is namelijk meer dan alleen bewaken.

    Uw werk bestaat uit twee onderdelen: beveiliging en bejegening. Het gaat er immers niet alleen om dat mensen opgesloten zitten, maar ook dat ze voorbereid worden op hun terugkeer naar de samenleving. In dat spanningsveld moet u het evenwicht zien te vinden. Veel hangt af van de manier waarop u met de gedetineerden omgaat. Dat contact is heel intensief. De hele dag gaat u met mensen om die op u zijn aangewezen. U begeleidt ze tijdens het werk, het luchten, het bezoek en bent hun aanspreekpunt bij problemen van persoonlijke aard of bij onderlinge problemen.

    Gaat er iets niet goed met een gedetineerde, dan bent u de eerste die dat merkt en het probleem moet proberen op te lossen. Ook moet u ervoor zorgen dat uw werksituatie beheersbaar blijft en iedereen zich aan de regels houdt. Soms moet u minder populaire beslissingen nemen. Zoiets schept vaak afstand. De ene keer bent u politieagent dan weer raadgever. Tussen die twee tegengestelde moet u het evenwicht zien te bewaren of u een evenwichtskunstenaar bent. Want aan u is de taak de gedetineerde zo goed mogelijk te begeleiden en hem voor te bereiden op zijn terugkeer naar de maatschappij.

    Ook met uw collega?s hebt u intensief contact, want met die collega's werkt u samen in teams. Aan elke leefgroep van gedetineerden wordt een vast team van piw-ers toegewezen. Piw-ers zijn niet uw enige collega?s, ook verpleegkundigen en maatschappelijk werkers. Als u ergens op uw collega?s aan moet kunnen, is het wel in een gevangenis. Daar kunnen van het ene op het andere moment spanningen hoog oplopen en conflictsituaties ontstaan.

    Functie-eisen

    leeftijd vanaf 24 jaar;

    diploma op MAVO-niveau of gelijkwaardig werk- en denkniveau. diploma MBO-Inrichtingswerk (IW) kan eveneens volstaan;

    in staat zijn de basisberoepsopleiding te volgen;

    een goede lichamelijke conditie.

    Om je functie goed te kunnen vervullen, heb je ook een aantal vaardigheden en eigenschappen nodig. U moet in mensen geïnteresseerd zijn, gemakkelijk contacten kunnen leggen, kunnen incasseren en flexibel zijn. Bovendien moet u overwicht hebben, situaties goed inschatten en besluitvaardig handelen. Deze onderwerpen komen aan de orde tijdens de solicitatieprocedure.

    De selectieprocedure kan bestaan uit een gesprek met een selectiecommissie en eventueel een benoemingsadviescommissie, een psychologisch-, een medisch- en een antecedentenonderzoek. Bij een gunstige uitslag krijgt u bericht dat u in dienst kunt treden en wat uw salaris zal zijn.

    Opleiding

    Basisberoepsopleiding penitentiair inrichtingswerker(BBO)

    De BBO is verplicht voor iedere piw-er. Het BBO-diploma is voorwaarde voor een bevordering. Doelstelling van de BBO is dat de deelnemers na afloop zelfstandig als piw-er kunnen functioneren.

    Stages

    Tijdens de stages krijg je een mentor toegewezen die in dezelfde inrichting werkt als jij. Dat is een piw-er die al wat langer in dienst is en een opleiding tot mentor heeft gevolgd.

    De basisberoepsopleiding wordt afgesloten met mondelinge en schriftelijke examens in alle cursusonderdelen. Slaag je hiervoor, dan ontvang je het penitentiair diploma “Basis Beroepsopleiding”.

    MBO of interne vervolgopleiding (VO)

    Voorzover je dan nog niet over het voor de functie vereiste werk- en denkniveau beschikt, word je in staat gesteld een verdere opleiding te volgen, zodat binnen een redelijke termijn dat niveau wordt bereikt. De verdere opleiding kan bestaan uit een externe MBO-opleiding of de interne vervolgopleiding piw-er. De keus tussen het MBO- en het interne traject, dan wel delen of combinaties daarvan, zal in onderling overleg tussen jou en de leiding van de inrichting moeten worden gemaakt.

    De Middelbare Beroepsopleiding (MBO-SPW) is een opleiding in deeltijd en wordt gegeven aan sociale academies in zo?n 15 plaatsen in het land. De MBO-SPW- opleiding duurt drie jaar met één lesdag per week. Als toelatingseis wordt een MAVO-diploma gevraagd. Indien je echter niet in het bezit bent van dat diploma, kun je ontheffing ervan aanvragen via de sociale academie van je keuze.

    De vervolgopleiding piw-er duurt 30 dagen gespreid over 4 maanden. In de cursus wordt onder andere geleerd hoe een team effectief functioneert en hoe je moet omgaan met verslaafde en psychisch gestoorde gedetineerden. Ook leer je om te gaan met je eigen angst.

    Het is mogelijk dat je al over zoveel opleiding en/of ervaring beschikt, dat er kan worden volstaan met het volgen van een korte bijscholing. Verder is het mogelijk dat je, naast een MBO-SPW-opleiding of een vervolgopleiding piw-er een aanvullende interne functiescholing volgt.

    Salaris en vooruitzichten

    In de meeste inrichtingen is aan de functie van piw-er salarisschaal 6 van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984 verbonden. Bij indiensttreding wordt het salaris vastgesteld met inachtneming van opleiding, leeftijd en ervaring. U wordt meestal aangesteld voor een proeftijd van twee jaar. Daarna volgt een aanstelling in vaste dienst indien u aan de opleidingseisen hebt voldaan en een goede beoordeling hebt gekregen.

    Bel voor een informatiepakket PIW-er 0800 7777 333

  • Ria Peeters

    Geachte mevrouw/meneer.

    Ik had graag een informatiepakket voor PIW-er. Het telefoonnummer wat hieboven staat vermeld is niet(meer) in gebruik.

    Welke vooropleiding kun je het beste kiezen of staat het allemaal in het informatiepakket?

    Het pakket kunt u sturen naar:

    Ria Peeters

    Poorterslaan14

    6114ME

    Susteren

    Alvast bedankt.

  • Monika

    Ik woon in limburg en mijn vraag is waar kan ik me aanmelden voor die opleiding. Waar moet ik zoeken want ik weet helemaal niet waar moet ik beginen.

  • Leopold Mooshart

    Eerst naar professor Barabas; die flitst je terug naar 2002.

    WE ZIJN ACHT JAAR VERDER!!!

  • Bachir Dakmar

    Hallo,

    Ik zou graag in een gevangenis willen werken.

    Als wat? daar ben ik nog niet over uit.

    Ik wil gedetineerde of ex gedetineerde helpen op een beter toekomst.

    Op moment ben ik in een afrondende fase van een MBO niveau 4 opleiding.

    Wat kan u mij adviseren:

    - HBO social work volgen?

    - Cursus(en) volgen?

    Als u een beter voorstel heeft dan hoor ik die graag.

    Met vriendelijke groet,

    Bachir Dakmar

  • Maartje Weijs

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een diploma commercieel juridisch diploma MBO-4.

    Ik zou heel graag wat meer advies willen of dit wat voor mij is.

    Wil heel graag in een gevangenis werken.

    Ik kan goed luisteren, representatief, niet van mijn stuk te brengen, sport veel. Interessant om die mensen verder te helpen de maatschappij in.

    Als ik het goed begrijp is dit een deeltijdopleiding waar je overdag werkt en 1 dag naar school dus met andere woorden je hebt wel een inkomen? Ik moet mij zelf onderhouden.

    Ik hoop zo spoedig mogelijk wat te horen!

    Gegroet,

  • Erik

    ??

  • Ton Zuur

    Beroof een oud vrouwtje. Dan ben je zo binnen> het werk komt vanzelf wel Alleen de vergoeding is vrij gering.